Sandeep Dhopate’s Heaven on Earth

19 mai 2017   •  
Écrit par Fisheye Magazine
Sandeep Dhopate’s Heaven on Earth

Sandeep Dhopate’ s Elysium magnetically attracts our gaze. But what the young Indian photographer created is not only a canvas of surreal beauty. This series, impregnated with symbolism, bears primordial questions on divinity, humanity and nature.

For Sandeep Dhopate, there is no otherworld. Beyond life on earth there is no promised land; the real Elysium is the very world we live in. To make his point, the photographer creates heaven on earth using staged portraiture. For him, the religious idea of the hereafter has made humanity lose its way, its unity and its respect for the planet. “Our planet is the real promised land, the real elysian field, and it is being destroyed bit by bit for the hope to selfishly gain something no one has seen or been to”, he tells us. His photography is a performance piece: he creates the unreal to better tackle the faults of reality.

One with the Universe © Sandeep Dhopate. Images en edition limitée disponibles à la Public House of Art https://publichouseofart.com/artists/sandeep-dhopate

A powerful symbolism

The intent of the photographer is to create strong visuals to attract the viewer and then induce him to reflect upon his message. His images are clean and simple, so as not to allow any interference between the symbol and the public. Nothing in the frames is left to chance. The homogenous look of the subjects aims to point out the collective identity of humans as a species that transcends their selfish individuality. The glitter represents greed, the jewelry symbolizes hunger for power and the crowns the human desire for supremacy.

“The reality is presented as otherworldly, but in truth it can’t be more real. What appears surreal is actually a sarcastic remark on society today”.

A local but universal language

The photographer’s critique of society is inclusive and cross-cultural. But in order to express it, he uses the codes of his native land. The choice of colors and the flat rendering of some frames are a clear reference to ancient Indian art. The serie’s aesthetics strongly recalls Indian sculpture, paintings, dance and drama. The colors play a fundamental role, and are used to express human emotions. “I draw my inspiration from this history of India to express a universal truth,” he says. For him photography is in fact a universal language, a way to communicate across borders, to share his profound and provoking questions with humanity as a whole.

The Hunter © Sandeep Dhopate. Images en edition limitée disponibles à la Public House of Art https://publichouseofart.com/artists/sandeep-dhopate

 

4_The parentSandeepDhopatefisheyemagazine5_ShelterSandeepDhopatefisheyemagazineReligiontools become weaponsClimateChange10_The Rebels a no moreSandeepDhopatefisheyemagazine

11_The-weak-are-capturedSandeepDhopatefisheyemagazine.jpg

Elysium13_The preacherSandeepDhopatefisheyemagazine14_The pretendersSandeepDhopatefisheyemagazine

 

Ugly Truth © Sandeep Dhopate. Images en edition limitée disponibles à la Public House of Art
The enforcers © Sandeep Dhopate. Images en edition limitée disponibles à la Public House of Art

16_The herdSandeepDhopatefisheyemagazinecoversandeepdhopatefisheyemagazine

 

 

Explorez
12 expositions photographiques à découvrir en juin 2025
Vietnam, 1971 © Marie-Laure de Decker
12 expositions photographiques à découvrir en juin 2025
L’arrivée de l'été fait également fleurir de nombreuses expositions. Pour occuper les journées chaleureuses ou les week-ends, entre deux...
05 juin 2025   •  
Écrit par Fisheye Magazine
Sebastião Salgado, cinquante ans de photographie humaniste
© Sebastião Salgado
Sebastião Salgado, cinquante ans de photographie humaniste
Le photographe brésilien Sebastião Salgado nous a quitté·es ce vendredi 23 mai 2025 à l’âge de 81 ans. Porteur du courant humaniste...
26 mai 2025   •  
Écrit par Costanza Spina
Chris Mann et les histoires abstraites de Bakou
© Chris Mann
Chris Mann et les histoires abstraites de Bakou
Au fil de ses projets, Chris Mann immortalise des paysages à la lisière de deux mondes. Dans Interzone Baku, cet adepte des tirages...
20 mai 2025   •  
Écrit par Apolline Coëffet
Antoine Boissonot sur sa Loire intérieure
L'eau du fleuve parle à celui qui écoute © Antoine Boissonot
Antoine Boissonot sur sa Loire intérieure
Antoine Boissonot embarque sur la Loire à bord d’un canoë pour un voyage photographique introspectif. Se laissant porter sur l’eau...
07 mai 2025   •  
Écrit par Marie Baranger
Nos derniers articles
Voir tous les articles
Politique : bousculer les regards sur le travail du sexe
Petra, du livre Politique © Jeanne Lucas
Politique : bousculer les regards sur le travail du sexe
Jeanne Lucas révèle Politique, son premier livre publié aux éditions Rue du Bouquet, un projet cocréé main dans la main avec des...
07 juin 2025   •  
Écrit par Marie Baranger
La Fabrique du Regard – Le Festival #3 : La jeunesse face au pouvoir de l'image
Nos Iris © Julia Borderie & Eloïse Le Gallo
La Fabrique du Regard – Le Festival #3 : La jeunesse face au pouvoir de l’image
Du 3 au 8 juin, le Bal se transforme en un espace d’échange et de transmission à l’occasion de la 3e édition de La Fabrique du Regard –...
06 juin 2025   •  
Écrit par Lucie Donzelot
12 expositions photographiques à découvrir en juin 2025
Vietnam, 1971 © Marie-Laure de Decker
12 expositions photographiques à découvrir en juin 2025
L’arrivée de l'été fait également fleurir de nombreuses expositions. Pour occuper les journées chaleureuses ou les week-ends, entre deux...
05 juin 2025   •  
Écrit par Fisheye Magazine
La MAZ recompose la map
© Shai Andrade, Omi Ori, 2022
La MAZ recompose la map
Pensée dans la continuité des Rencontres photographiques de Guyane, la Maison de la photographie Guyane-Amazonie (MAZ) ouvrira ses portes...
05 juin 2025   •  
Écrit par Eric Karsenty