Sandeep Dhopate’s Heaven on Earth

19 mai 2017   •  
Écrit par Fisheye Magazine
Sandeep Dhopate’s Heaven on Earth

Sandeep Dhopate’ s Elysium magnetically attracts our gaze. But what the young Indian photographer created is not only a canvas of surreal beauty. This series, impregnated with symbolism, bears primordial questions on divinity, humanity and nature.

For Sandeep Dhopate, there is no otherworld. Beyond life on earth there is no promised land; the real Elysium is the very world we live in. To make his point, the photographer creates heaven on earth using staged portraiture. For him, the religious idea of the hereafter has made humanity lose its way, its unity and its respect for the planet. “Our planet is the real promised land, the real elysian field, and it is being destroyed bit by bit for the hope to selfishly gain something no one has seen or been to”, he tells us. His photography is a performance piece: he creates the unreal to better tackle the faults of reality.

One with the Universe © Sandeep Dhopate. Images en edition limitée disponibles à la Public House of Art https://publichouseofart.com/artists/sandeep-dhopate

A powerful symbolism

The intent of the photographer is to create strong visuals to attract the viewer and then induce him to reflect upon his message. His images are clean and simple, so as not to allow any interference between the symbol and the public. Nothing in the frames is left to chance. The homogenous look of the subjects aims to point out the collective identity of humans as a species that transcends their selfish individuality. The glitter represents greed, the jewelry symbolizes hunger for power and the crowns the human desire for supremacy.

“The reality is presented as otherworldly, but in truth it can’t be more real. What appears surreal is actually a sarcastic remark on society today”.

A local but universal language

The photographer’s critique of society is inclusive and cross-cultural. But in order to express it, he uses the codes of his native land. The choice of colors and the flat rendering of some frames are a clear reference to ancient Indian art. The serie’s aesthetics strongly recalls Indian sculpture, paintings, dance and drama. The colors play a fundamental role, and are used to express human emotions. “I draw my inspiration from this history of India to express a universal truth,” he says. For him photography is in fact a universal language, a way to communicate across borders, to share his profound and provoking questions with humanity as a whole.

The Hunter © Sandeep Dhopate. Images en edition limitée disponibles à la Public House of Art https://publichouseofart.com/artists/sandeep-dhopate

 

4_The parentSandeepDhopatefisheyemagazine5_ShelterSandeepDhopatefisheyemagazineReligiontools become weaponsClimateChange10_The Rebels a no moreSandeepDhopatefisheyemagazine

11_The-weak-are-capturedSandeepDhopatefisheyemagazine.jpg

Elysium13_The preacherSandeepDhopatefisheyemagazine14_The pretendersSandeepDhopatefisheyemagazine

 

Ugly Truth © Sandeep Dhopate. Images en edition limitée disponibles à la Public House of Art
The enforcers © Sandeep Dhopate. Images en edition limitée disponibles à la Public House of Art

16_The herdSandeepDhopatefisheyemagazinecoversandeepdhopatefisheyemagazine

 

 

Explorez
Les images de la semaine du 8 décembre 2025 : existences et plasticité
© Magdalene Busse / Instagram
Les images de la semaine du 8 décembre 2025 : existences et plasticité
C’est l’heure du récap ! Cette semaine, les photographes témoignent de la vie quotidienne et jouent avec la plasticité de leurs images. ...
14 décembre 2025   •  
Écrit par Apolline Coëffet
Julie Jones est nommée directrice de la Maison européenne de la photographie
Julie Jones © Agnès Geoffray
Julie Jones est nommée directrice de la Maison européenne de la photographie
Le conseil d’administration de la Maison européenne de la photographie vient de révéler le nom de sa nouvelle directrice : il s’agit de...
12 décembre 2025   •  
Écrit par Apolline Coëffet
4 livres photo, signés Fisheye Éditions, à (s’)offrir à Noël
© Boby
4 livres photo, signés Fisheye Éditions, à (s’)offrir à Noël
Offrir un ouvrage à Noël est toujours une belle manière d’ouvrir des portes sur de nouveaux univers. À cet effet, nous avons...
12 décembre 2025   •  
Écrit par Apolline Coëffet
Cloud Dancer : 7 séries photo qui arborent la couleur Pantone 2026
© Damien Krisl
Cloud Dancer : 7 séries photo qui arborent la couleur Pantone 2026
Chaque mois de décembre, Pantone dévoile sa couleur pour l’année suivante. Pour 2026, il s’agira de « Cloud Dancer », à savoir une nuance...
10 décembre 2025   •  
Écrit par Apolline Coëffet
Nos derniers articles
Voir tous les articles
La rétrospective de Madeleine de Sinéty, entre France et États-Unis
© Madeleine de Sinéty
La rétrospective de Madeleine de Sinéty, entre France et États-Unis
L’exposition Madeleine de Sinéty. Une vie, présentée au Château de Tours jusqu'au 17 mai 2026, puis au Jeu de Paume du 12 juin au 27...
Il y a 8 heures   •  
Écrit par Costanza Spina
Les coups de cœur #569 : Axel Pimont et Pierre Leu
© Axel Pimont
Les coups de cœur #569 : Axel Pimont et Pierre Leu
Axel Pimont et Pierre Leu, nos coups de cœur de la semaine, pratiquent avec retenue la photographie de rue. Si les deux cherchent à...
15 décembre 2025   •  
Écrit par Marie Baranger
Les images de la semaine du 8 décembre 2025 : existences et plasticité
© Magdalene Busse / Instagram
Les images de la semaine du 8 décembre 2025 : existences et plasticité
C’est l’heure du récap ! Cette semaine, les photographes témoignent de la vie quotidienne et jouent avec la plasticité de leurs images. ...
14 décembre 2025   •  
Écrit par Apolline Coëffet
Grégoire Beraud et les terres colorées de l'Amazonie
Kipatsi © Grégoire Beraud
Grégoire Beraud et les terres colorées de l’Amazonie
Dans sa série Kípatsi, réalisée dans l’Amazonie péruvienne, Grégoire Beraud met en lumière la communauté Matsigenka, sa relation à la...
13 décembre 2025   •  
Écrit par Marie Baranger