Sandeep Dhopate’s Heaven on Earth

19 mai 2017   •  
Écrit par Fisheye Magazine
Sandeep Dhopate’s Heaven on Earth

Sandeep Dhopate’ s Elysium magnetically attracts our gaze. But what the young Indian photographer created is not only a canvas of surreal beauty. This series, impregnated with symbolism, bears primordial questions on divinity, humanity and nature.

For Sandeep Dhopate, there is no otherworld. Beyond life on earth there is no promised land; the real Elysium is the very world we live in. To make his point, the photographer creates heaven on earth using staged portraiture. For him, the religious idea of the hereafter has made humanity lose its way, its unity and its respect for the planet. “Our planet is the real promised land, the real elysian field, and it is being destroyed bit by bit for the hope to selfishly gain something no one has seen or been to”, he tells us. His photography is a performance piece: he creates the unreal to better tackle the faults of reality.

One with the Universe © Sandeep Dhopate. Images en edition limitée disponibles à la Public House of Art https://publichouseofart.com/artists/sandeep-dhopate

A powerful symbolism

The intent of the photographer is to create strong visuals to attract the viewer and then induce him to reflect upon his message. His images are clean and simple, so as not to allow any interference between the symbol and the public. Nothing in the frames is left to chance. The homogenous look of the subjects aims to point out the collective identity of humans as a species that transcends their selfish individuality. The glitter represents greed, the jewelry symbolizes hunger for power and the crowns the human desire for supremacy.

“The reality is presented as otherworldly, but in truth it can’t be more real. What appears surreal is actually a sarcastic remark on society today”.

A local but universal language

The photographer’s critique of society is inclusive and cross-cultural. But in order to express it, he uses the codes of his native land. The choice of colors and the flat rendering of some frames are a clear reference to ancient Indian art. The serie’s aesthetics strongly recalls Indian sculpture, paintings, dance and drama. The colors play a fundamental role, and are used to express human emotions. “I draw my inspiration from this history of India to express a universal truth,” he says. For him photography is in fact a universal language, a way to communicate across borders, to share his profound and provoking questions with humanity as a whole.

The Hunter © Sandeep Dhopate. Images en edition limitée disponibles à la Public House of Art https://publichouseofart.com/artists/sandeep-dhopate

 

4_The parentSandeepDhopatefisheyemagazine5_ShelterSandeepDhopatefisheyemagazineReligiontools become weaponsClimateChange10_The Rebels a no moreSandeepDhopatefisheyemagazine

11_The-weak-are-capturedSandeepDhopatefisheyemagazine.jpg

Elysium13_The preacherSandeepDhopatefisheyemagazine14_The pretendersSandeepDhopatefisheyemagazine

 

Ugly Truth © Sandeep Dhopate. Images en edition limitée disponibles à la Public House of Art
The enforcers © Sandeep Dhopate. Images en edition limitée disponibles à la Public House of Art

16_The herdSandeepDhopatefisheyemagazinecoversandeepdhopatefisheyemagazine

 

 

Explorez
Arpita Shah et la transmission des récits féminins
© Arpita Shah
Arpita Shah et la transmission des récits féminins
À travers sa série Nalini, la photographe indo-britannique Arpita Shah explore l’histoire de sa famille et des générations de...
12 septembre 2025   •  
Écrit par Cassandre Thomas
Caroline Furneaux : l'amour en boîte
Rosa, The Mothers I Might Have Had © Caroline Furneaux
Caroline Furneaux : l’amour en boîte
Dans son ouvrage The Mothers I Might Have Had, Caroline Furneaux exhume l'archive intime de films 35 mm de son père décédé pour une...
11 septembre 2025   •  
Écrit par Lou Tsatsas
InCadaqués Festival : Lieh Sugai remporte le Premi Fotografia Femenina 2025
© Lieh Sugai
InCadaqués Festival : Lieh Sugai remporte le Premi Fotografia Femenina 2025
Le Premi Fotografia Femenina Fisheye x InCadaqués a révélé le nom de sa lauréate 2025 : il s’agit de Lieh Sugai. Composée de...
10 septembre 2025   •  
Écrit par Apolline Coëffet
L'errance incarnée par Alison McCauley
© Alison McCauley, Anywhere But Here
L’errance incarnée par Alison McCauley
Avec Anywhere But Here (« Partout sauf ici », en français), Alison McCauley signe un livre d’une grande justesse émotionnelle. Par une...
10 septembre 2025   •  
Écrit par Milena III
Nos derniers articles
Voir tous les articles
Arpita Shah et la transmission des récits féminins
© Arpita Shah
Arpita Shah et la transmission des récits féminins
À travers sa série Nalini, la photographe indo-britannique Arpita Shah explore l’histoire de sa famille et des générations de...
12 septembre 2025   •  
Écrit par Cassandre Thomas
Samuel Bollendorff : comment alerter sur la crise écologique ?
#paradise - curateur : Samuel Bollendorff.
Samuel Bollendorff : comment alerter sur la crise écologique ?
Le festival de photojournalisme Visa pour l’image revient pour sa 37e édition jusqu'au 14 septembre 2025. Parmi les 26 expositions...
12 septembre 2025   •  
Écrit par Lucie Donzelot
Couldn’t Care Less de Thomas Lélu et Lee Shulman : un livre à votre image
Couldn't Care Less © Thomas Lélu et Lee Shulman
Couldn’t Care Less de Thomas Lélu et Lee Shulman : un livre à votre image
Sous le soleil arlésien, nous avons rencontré Lee Shulman et Thomas Lélu à l’occasion de la sortie de Couldn’t Care Less. Pour réaliser...
11 septembre 2025   •  
Écrit par Apolline Coëffet
Caroline Furneaux : l'amour en boîte
Rosa, The Mothers I Might Have Had © Caroline Furneaux
Caroline Furneaux : l’amour en boîte
Dans son ouvrage The Mothers I Might Have Had, Caroline Furneaux exhume l'archive intime de films 35 mm de son père décédé pour une...
11 septembre 2025   •  
Écrit par Lou Tsatsas