Sandeep Dhopate’s Heaven on Earth

19 mai 2017   •  
Écrit par Emma Bubola
Sandeep Dhopate’s Heaven on Earth

Sandeep Dhopate’ s Elysium magnetically attracts our gaze. But what the young Indian photographer created is not only a canvas of surreal beauty. This series, impregnated with symbolism, bears primordial questions on divinity, humanity and nature.

For Sandeep Dhopate, there is no otherworld. Beyond life on earth there is no promised land; the real Elysium is the very world we live in. To make his point, the photographer creates heaven on earth using staged portraiture. For him, the religious idea of the hereafter has made humanity lose its way, its unity and its respect for the planet. “Our planet is the real promised land, the real elysian field, and it is being destroyed bit by bit for the hope to selfishly gain something no one has seen or been to”, he tells us. His photography is a performance piece: he creates the unreal to better tackle the faults of reality.

One with the Universe © Sandeep Dhopate. Images en edition limitée disponibles à la Public House of Art https://publichouseofart.com/artists/sandeep-dhopate

A powerful symbolism

The intent of the photographer is to create strong visuals to attract the viewer and then induce him to reflect upon his message. His images are clean and simple, so as not to allow any interference between the symbol and the public. Nothing in the frames is left to chance. The homogenous look of the subjects aims to point out the collective identity of humans as a species that transcends their selfish individuality. The glitter represents greed, the jewelry symbolizes hunger for power and the crowns the human desire for supremacy.

“The reality is presented as otherworldly, but in truth it can’t be more real. What appears surreal is actually a sarcastic remark on society today”.

A local but universal language

The photographer’s critique of society is inclusive and cross-cultural. But in order to express it, he uses the codes of his native land. The choice of colors and the flat rendering of some frames are a clear reference to ancient Indian art. The serie’s aesthetics strongly recalls Indian sculpture, paintings, dance and drama. The colors play a fundamental role, and are used to express human emotions. “I draw my inspiration from this history of India to express a universal truth,” he says. For him photography is in fact a universal language, a way to communicate across borders, to share his profound and provoking questions with humanity as a whole.

The Hunter © Sandeep Dhopate. Images en edition limitée disponibles à la Public House of Art https://publichouseofart.com/artists/sandeep-dhopate

 

4_The parentSandeepDhopatefisheyemagazine5_ShelterSandeepDhopatefisheyemagazineReligiontools become weaponsClimateChange10_The Rebels a no moreSandeepDhopatefisheyemagazine

11_The-weak-are-capturedSandeepDhopatefisheyemagazine.jpg

Elysium13_The preacherSandeepDhopatefisheyemagazine14_The pretendersSandeepDhopatefisheyemagazine

 

Ugly Truth © Sandeep Dhopate. Images en edition limitée disponibles à la Public House of Art
The enforcers © Sandeep Dhopate. Images en edition limitée disponibles à la Public House of Art

16_The herdSandeepDhopatefisheyemagazinecoversandeepdhopatefisheyemagazine

 

 

Explorez
BMW ART MAKERS : les dégradés célestes de Mustapha Azeroual et Marjolaine Lévy
© Mustapha Azeroual / BMW ART MAKERS
BMW ART MAKERS : les dégradés célestes de Mustapha Azeroual et Marjolaine Lévy
Le programme BMW ART MAKERS, initiative de soutien à la création, accueille cette année le duo d’artiste/curatrice composé par Mustapha...
30 avril 2024   •  
Écrit par Milena Ill
Dans l'œil de Gareth Phillips : le pin qui pleurait la Terre
© Gareth Phillips, Pinus Patula, The Mexican Weeping Pine, 2017
Dans l’œil de Gareth Phillips : le pin qui pleurait la Terre
Cette semaine, plongée dans l’œil de Gareth Phillips. L'œuvre du photographe tente notamment de répondre à l’urgence climatique qui hante...
29 avril 2024   •  
Écrit par Milena Ill
Les images de la semaine du 22.04.24 au 28.04.24 : vertiges paysagers
© Elie Monferier
Les images de la semaine du 22.04.24 au 28.04.24 : vertiges paysagers
C’est l’heure du récap‘ ! Cette semaine, les photographes mis·es en avant par Fisheye réinventent la photographie de paysage.
28 avril 2024   •  
Écrit par Milena Ill
Le passé artificiel de Stefanie Moshammer
© Stefanie Moshammer
Le passé artificiel de Stefanie Moshammer
Les images de Stefanie Moshammer s’inspirent d’expériences personnelles et de phénomènes sociaux, à la recherche d’un équilibre entre...
27 avril 2024   •  
Écrit par Fisheye Magazine
Nos derniers articles
Voir tous les articles
Focus #72 : Mohamed Bourouissa esquisse les lignes de force d’une révolte
05:07
© Fisheye Magazine
Focus #72 : Mohamed Bourouissa esquisse les lignes de force d’une révolte
C’est l’heure du rendez-vous Focus ! Ce mois-ci, et en l’honneur de Signal, sa rétrospective, accueillie jusqu’au 30 juin 2024 au Palais...
Il y a 10 heures   •  
Écrit par Fisheye Magazine
Les émeutes visuelles de Paul Van Trigt
© Paul Van Trigt
Les émeutes visuelles de Paul Van Trigt
Impliqué dans la scène musicale expérimentale depuis de nombreuses années, aussi bien avec ses projets MOT et IDLER qu'avec ses travaux...
01 mai 2024   •  
Écrit par Milena Ill
XXH 15 ans questionne la société de l’excès
© Andres Serrano
XXH 15 ans questionne la société de l’excès
Jusqu’au 29 juin 2024, la Fondation Francès célèbre ses 15 ans à travers l’exposition XXH 15 ans - Temps 1. Par les œuvres des artistes...
01 mai 2024   •  
Écrit par Costanza Spina
Ultra-violence, bodybuilding et livre d’artiste : nos coups de cœur photo du mois
© Kristina Rozhkova
Ultra-violence, bodybuilding et livre d’artiste : nos coups de cœur photo du mois
Expositions, immersion dans une série, anecdotes, vidéos… Chaque mois, la rédaction Fisheye revient sur les actualités photo qui l’ont...
30 avril 2024   •  
Écrit par Lou Tsatsas