Lianzhou aims high: from the Festival to the Museum

07 juillet 2017   •  
Écrit par Fisheye Magazine
Lianzhou aims high: from the Festival to the Museum

The Lianzhou Museum of Photography will open to the public on the 2nd of December 2017, Duan Yuting and François Cheval, co-directors of the project, announced on the 7th of July. In Arles, in the framework of the Rencontres de la Photographie, they presented their ambitious creation.

The Lianzhou Museum of Photography will be the first public museum dedicated to modern photography in China. “There are many private collections in China”, says Cheval, “but this will be the first one sponsored by local authorities”. Located in the small city of Lianzhou, the museum will be a continuation of the Lianzhou Photo Festival, one of the world’s most renowned art photography showcases. Every year, the 13 year old Festival seeks to explore how photography is dealing with the new challenges of society. The new edition, curated by Sandra Maunac, will be inaugurated on the same day as the Museum, and will explore the popularization of photography through the metaphor of the Selfie Stick. The Museum will keep the same focus as the Festival, turning the temporary exhibitions into permanent collections. “We want to seize the universality of the photographic medium” says Yuting, “having a panoramic view on cutting-edge photographers while holding on the images that marked the history of photography”. The opening exhibitions will display the works of Zhuang Hui, Albert Watson, Zhang Hai’er, and a fourth mysterious photographer that the organizers refused to unveil.

Sailor, People's Heroes Monument, Beijing, 1979. © Albert Watson
Sailor, People’s Heroes Monument, Beijing, 1979. © Albert Watson
Qilian Range-11, 2015. © Zhuang Hui
Qilian Range-11, 2015. © Zhuang Hui

A museum and a public space to exchange

Not only will the Lianzhou Museum represent an extensive archive of modern photography, but it is also aimed at being an open space for urban cultural interaction. Although international, both the Festival and the Museum are deeply embedded in the Chinese heartland. The architecture of the new building reflects this dialogue between East and West, combining locally-sourced Chinese materials and Western designs. With a surface of 4000 square meters, the building will respect the norms of modern museology, being completely integrated inside the city. Why such a massive project in a small city of the Canton region? “Lianzhou is a cultural and historical reference in China” says Yuting, “and we want to challenge the models of big museums in big cities, proposing our own original logic.” Their off-centered position also increases their artistic independence from public authorities, something that in the People’s Republic of China should not be taken for granted. “The dialogue with the authorities has always been positive” says Cheval, “but when we need to fight we do it,” adds Yuting, “and this atmosphere of challenge is what makes the Festival’s vibe so special”.

 

 

Explorez
Que reste-t-il après le feu ? : des images, des voix, des actifs
Tour immersive en forêt © Alexandre Dupeyron
Que reste-t-il après le feu ? : des images, des voix, des actifs
À l’écomusée de Marquèze, jusqu’au 28 septembre 2025, l’exposition 600° – La forêt après le feu du collectif LesAssociés, pose une...
19 juin 2025   •  
Écrit par Fabrice Laroche
Hendrik Paul : un besoin de nuit
© Hendrik Paul, Dark Light
Hendrik Paul : un besoin de nuit
Avec Dark Light, Hendrik Paul signe un livre de photographie argentique en noir et blanc, publié chez Datz Press, qui explore la nuit, le...
17 juin 2025   •  
Écrit par Milena III
Hommage à Sebastião Salgado, humaniste soucieux de la nature
© Fisheye Magazine
Hommage à Sebastião Salgado, humaniste soucieux de la nature
Sebastião Salgado est décédé ce vendredi 23 mai 2025 à l’âge de 81 ans. Tout au long de sa carrière, le photographe a posé un regard...
26 mai 2025   •  
Écrit par Eric Karsenty
Dans l’œil d’Aletheia Casey : le rouge de la colère et du feu
© Aletheia Casey
Dans l’œil d’Aletheia Casey : le rouge de la colère et du feu
Cette semaine, nous vous plongeons dans l’œil d’Aletheia Casey, dont nous vous avons déjà parlé il y a quelques mois. Pour Fisheye, elle...
28 avril 2025   •  
Écrit par Apolline Coëffet
Nos derniers articles
Voir tous les articles
Les images de la semaine du 16 juin 2025 : expositions, mode et esthétique variées
Entrelacs © Manon Bailo
Les images de la semaine du 16 juin 2025 : expositions, mode et esthétique variées
C’est l’heure du récap ! Cette semaine, les pages de Fisheye ont été façonnées par des expositions en cours ou à venir, la remise du prix...
22 juin 2025   •  
Écrit par Apolline Coëffet
Caroline Sohie : « La beauté des images n’est pas sans conséquence, elle a un poids »
© Caroline Sohie
Caroline Sohie : « La beauté des images n’est pas sans conséquence, elle a un poids »
Autrefois carrefour de la traite et du commerce colonial, Bagamoyo, sur la côte tanzanienne, juste en face de Zanzibar, est aujourd’hui...
21 juin 2025   •  
Écrit par Cassandre Thomas
Isabel Muñoz à Portrait(s) : le corps en majesté
© Isabel Muñoz
Isabel Muñoz à Portrait(s) : le corps en majesté
Jusqu'au 28 septembre 2025, le festival Portrait(s) accueille une rétrospective d’Isabel Muñoz, grande figure de la photographie...
20 juin 2025   •  
Écrit par Costanza Spina
23 séries de photographies qui prennent vie en musique
Les membres originaux du groupe Oasis, Japon, 1994 © Dennis Morris
23 séries de photographies qui prennent vie en musique
En ce premier jour de l’été, partout en France, la musique est à l’honneur. À cet effet, nous vous avons sélectionné une série de...
20 juin 2025   •  
Écrit par Fisheye Magazine