Lianzhou aims high: from the Festival to the Museum

07 juillet 2017   •  
Écrit par Fisheye Magazine
Lianzhou aims high: from the Festival to the Museum

The Lianzhou Museum of Photography will open to the public on the 2nd of December 2017, Duan Yuting and François Cheval, co-directors of the project, announced on the 7th of July. In Arles, in the framework of the Rencontres de la Photographie, they presented their ambitious creation.

The Lianzhou Museum of Photography will be the first public museum dedicated to modern photography in China. “There are many private collections in China”, says Cheval, “but this will be the first one sponsored by local authorities”. Located in the small city of Lianzhou, the museum will be a continuation of the Lianzhou Photo Festival, one of the world’s most renowned art photography showcases. Every year, the 13 year old Festival seeks to explore how photography is dealing with the new challenges of society. The new edition, curated by Sandra Maunac, will be inaugurated on the same day as the Museum, and will explore the popularization of photography through the metaphor of the Selfie Stick. The Museum will keep the same focus as the Festival, turning the temporary exhibitions into permanent collections. “We want to seize the universality of the photographic medium” says Yuting, “having a panoramic view on cutting-edge photographers while holding on the images that marked the history of photography”. The opening exhibitions will display the works of Zhuang Hui, Albert Watson, Zhang Hai’er, and a fourth mysterious photographer that the organizers refused to unveil.

Sailor, People's Heroes Monument, Beijing, 1979. © Albert Watson
Sailor, People’s Heroes Monument, Beijing, 1979. © Albert Watson
Qilian Range-11, 2015. © Zhuang Hui
Qilian Range-11, 2015. © Zhuang Hui

A museum and a public space to exchange

Not only will the Lianzhou Museum represent an extensive archive of modern photography, but it is also aimed at being an open space for urban cultural interaction. Although international, both the Festival and the Museum are deeply embedded in the Chinese heartland. The architecture of the new building reflects this dialogue between East and West, combining locally-sourced Chinese materials and Western designs. With a surface of 4000 square meters, the building will respect the norms of modern museology, being completely integrated inside the city. Why such a massive project in a small city of the Canton region? “Lianzhou is a cultural and historical reference in China” says Yuting, “and we want to challenge the models of big museums in big cities, proposing our own original logic.” Their off-centered position also increases their artistic independence from public authorities, something that in the People’s Republic of China should not be taken for granted. “The dialogue with the authorities has always been positive” says Cheval, “but when we need to fight we do it,” adds Yuting, “and this atmosphere of challenge is what makes the Festival’s vibe so special”.

 

 

Explorez
Xiaofu Wang et le récit d'une tour, symbole d'un passé nostalgique
The Tower © Xiaofu Wang
Xiaofu Wang et le récit d’une tour, symbole d’un passé nostalgique
Arrivant à Belgrade pour rendre visite à un·e ami·e, la photographe sino-australienne Xiaofu Wang, alors étudiante à la Ostkreuzschule –...
18 mars 2025   •  
Écrit par Marie Baranger
camerAmore : TIPA célèbre les photographes et leur outil
© Vurzie Kim
camerAmore : TIPA célèbre les photographes et leur outil
La TIPA (Technical Image Press Association), dont fait partie Fisheye, a le plaisir d’annoncer les lauréat·es de son concours de...
15 mars 2025   •  
Écrit par Fisheye Magazine
L’exposition Nouvelles Reines face à la houle de l’extrême droite
Nouvelles Reines © Sandra Reinflet
L’exposition Nouvelles Reines face à la houle de l’extrême droite
Depuis quelques jours, l’exposition Nouvelles Reines de la photographe Sandra Reinflet, installée depuis le 19 septembre 2024 – et en...
14 mars 2025   •  
Écrit par Marie Baranger
L'IA au service de la photographie de mode : chronique d'un outil créatif
Venus in braces (牙套中的维纳斯) © Nemo Chen
L’IA au service de la photographie de mode : chronique d’un outil créatif
L’intelligence artificielle révolutionne l’industrie de la mode, et par extension nos habitudes de consommation des images. Les artistes...
14 mars 2025   •  
Écrit par Marie Baranger
Nos derniers articles
Voir tous les articles
Xiaofu Wang et le récit d'une tour, symbole d'un passé nostalgique
The Tower © Xiaofu Wang
Xiaofu Wang et le récit d’une tour, symbole d’un passé nostalgique
Arrivant à Belgrade pour rendre visite à un·e ami·e, la photographe sino-australienne Xiaofu Wang, alors étudiante à la Ostkreuzschule –...
18 mars 2025   •  
Écrit par Marie Baranger
La sélection Instagram #498 : timides bourgeons
© Ellie Carty / Instagram
La sélection Instagram #498 : timides bourgeons
Les journées rallongent, les rayons du soleil transpercent les nuages, les feuilles renaissent sur les arbres nus, les fleurs montrent le...
18 mars 2025   •  
Écrit par Marie Baranger
11 livres de photographie à découvrir ce printemps !
© Dorian Prost
11 livres de photographie à découvrir ce printemps !
Le printemps peut être l’occasion de se plonger dans de nouveaux univers, qu’ils soient tirés de la réalité, issus de mondes fictifs ou à...
17 mars 2025   •  
Écrit par Apolline Coëffet
Les coups de cœur #536 : Thomas Hammoudi et Émilie Delhommais
© Thomas Hammoudi
Les coups de cœur #536 : Thomas Hammoudi et Émilie Delhommais
Thomas Hammoudi et Émilie Delhommais, nos coups de cœur de la semaine, puisent leur inspiration dans le monde extérieur. Le premier sonde...
17 mars 2025   •  
Écrit par Apolline Coëffet